|
|
|
Op bezoek bij
|
|
|
|
|
Open monumentendag - Ateliers W-119
|
Een gezellige drukte in het atelier afgelopen weekend tijdens de open monumentendagen. Mijn eerste open atelier moment op deze locatie. Ik heb vele nieuwe mensen mogen ontmoeten vanuit Dordrecht, maar ook van ver daar buiten.
|
|
|
|
Op de afbeelding zie je mij met twee van mijn collega kunstenaars die hun atelier ook beneden in de oude jongens school hebben. Links schilder Albert Zwaan en beneden beeldhouwer Gerhard Lentink.
|
|
|
|
Gedurende het weekend waren er enkele cursisten aan het werk die vertelde en lieten zien wat zij zoal leren bij in de schilderles. Die cursus zit inmiddels vol er zijn zelfs al aanmeldingen voor de nieuwe reeks na de kerstvakantie. Als u benieuwd bent naar een impressie van de portret schilderlessen in mijn atelier kunt u via deze link een filmpje zien.
|
Verder was er zowel voltooid werk te zien als werk waarin verschillende fases van het schilderproces nog zichtbaar zijn. Ik kreeg veel enthousiaste reacties over mijn schilderijen en zachte, realistische schilderstijl.
|
|
|
|
|
De slachterij serie ontlokte gesprekken en onderlinge discussies bij bezoekers. Zeer waardevol om te mogen ervaren dat mijn werk uitnodigde tot interactie en het uitten van diverse invalshoeken.
|
Een van de werken die veel belangstelling trok was het inmiddels verkochte werk 'hang on'. Het schilderij rechts met de handen. Het getekende leven, de houding en interactie roepen bij de toeschouwer eigen herinneringen en emoties op.
|
Al met al kijk ik tevreden terug op dit weekend en als het even kan open ik volgend jaar zeker weer mijn deuren tijdens open monumentendag.
|
|
Op bezoek bij de verffabrikant Old Holland
|
|
|
Bij de verffabrikant old holland mocht ik op bezoek komen en kreeg ik een rondleiding door de fabriek, het museum en in het laboratorium mocht ik laten zien hoe ik huidtinten meng voor mijn portretten.
|
|
|
|
|
|
Wist u dat er meerdere pigmenten zijn van een kleur? Een fabrikant maakt een keuze welke pigment(en) zij willen gebruiken. Daarom zien ook pure pigmenten als 'raw umber' er anders uit bij verschillende leveranciers. Een andere reden waarom kleuren er bij verschillende merken anders uit zien kan er ook mee te maken hebben dat niet het pure pigment is gebruikt. Een kleur waarbij ik dat vaak zie is vermiljoen rood. Die kan opeens oranje uit je tube komen. Bij old holland is er aan het woordje 'extra' te zien dat het een traditionele kleur betreft gemaakt van een lichtvast pigment.
|
|
|
Vanuit ervaring weet ik dat handmatig je verf mengen een zware klus is. Er mogen geen klontjes pigment meer in de verf zitten alles moet omsloten zijn met olie. Dat vergt langdurig en krachtig wrijven met de glazen loper. Bij de fabriek gaat dat middels machines goed gecontroleerd en scheelt het een hoop spierkracht. Met een druk van 20 bar wordt het verfmengsel meerder malen door de pers gehaald. Een deel van het proces gebeurd bij old holland nog altijd handmatig. Zoals het vullen van de verftubes. Dit moet handmatig omdat er niets aan de verf wordt toegevoegd (wax) wat tijdens het vullen de verf vloeibaarder kan maken en in de verpakking indikt. Bij old holland gaat de verf er in dezelfde consistentie in als dat hij eruit komt bij de consument.
|
Na afloop worden er op de etiketten een strook verf aangebracht van de verf uit de tube. Zo weet je precies welke kleur erin zit.
|
|
|
|
Demonstratie huidtinten mengen
|
|
Na de rondleiding gaf ik zelf nog een kleine demonstratie in hun laboratorium hoe ik huidskleuren meng. Ze waren verrast door de toevoeging van het kleine beetje ultramarijn blauw.
|
|
|
|
Blijf op de hoogte
|
Bent u benieuwd naar mijn laatste schilderijen? Neem een kijkje op mijn website. Volg mij op social media (facebook/ instagram) en blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, exposities, openingen en lessen.
|
|
|
|
|
|