|
|
|
De uitdaging van de herinnering
|
|
|
Toen ze nog klein waren..
|
Normaal gesproken werk ik bij een portretopdracht naar een zelfgemaakte foto. Het fijne daarvan is dat ik de persoon in dat moment en in die setting ook echt ontmoet en ervaar. Lichtval, kleding, houding, setting en compositie allemaal elementen waar ik in dat eerste stadium al invloed op heb. Echter soms heeft een opdrachtgever de wens om een foto uit het verleden tot leven te brengen in een schilderij. Zo was dat het geval bij een portret van drie kinderen die ik onlangs mocht maken. Het schilderij zou een cadeau (en verassing) zijn voor de moeder die erg van bloemen houd. De referentiefoto van de kinderen toen ze nog klein waren en bij een veld met margrieten stonden zou om die reden het uitgangspunt zijn voor het schilderij.
|
|
|
|
Een sfeerbeeld waar ik wel blij van werd, technisch echter een grote uitdaging. De gezichten van de kinderen waren grotendeels in de schaduw en niet scherp. Het schilderij zou bovendien 80 x 140 cm worden, bijna levensgroot. Om de sfeer te benadrukken en de aandacht ook te brengen naar de gezichten in de schaduw heb ik gespeeld met de kleurintensiteit.
|
Zoals hiernaast te zien is heb ik de huid geschilderd over een blauw onderschildering. Dat blauw schemert bijvoorbeeld door in de schaduw bij de hand. De rest is geschilderd over een roze achtige tint, wat nog terug te zien is in de de schaduw van de jurkjes.
|
|
|
|
Hieronder zijn enkele details te zien van het uiteindelijke schilderij. Het volledige werk is te zien op mijn website.
|
|
|
|
|
|
Een inkijkje in het vormen van een beeld
|
Op dit moment werk ik aan een portret van een vrouw, Jeanne, die niet meer in ons midden is. De hulp van haar partner (en tevens opdrachtgever) is in dit geval extra belangrijk, omdat er nauwelijks foto's zijn van haar. Bovendien is dat wat er wel is erg klein en heeft vele aanpassingen nodig om te kunnen verwerken tot portret. Zijn herinneringen en beschrijving is dan ook van essentieel belang.
|
Voor het portretschilderij maak ik gebruik van één foto waar ik de positie van het gezicht en de uitdrukking van Jeanne uit haal. De belichting, kleding en houding van het bovenlichaam is niet geschikt om te gebruiken.
|
|
|
|
Met een model en kleding van Jeanne experimenteer ik middels foto's om tot een geschikte compositie en belichting te komen. Op basis van digitale voorstudies komen we samen tot een uitgangspunt van het portret. Tijdens de schilderstudies blijkt de foto die ik van Jeanne heb te weinig informatie te geven over de vorm van de neus.
|
De partner van Jeanne helpt mij gelukkig door zo goed mogelijk te omschrijven welke vorm deze heeft. Zo proberen we samen de herinnering aan Jeanne te visualiseren.
|
|
|
|
|
In de 17e eeuw kende de portretkunst een bloeiperiode met namen als Rembrandt en Frans Hals. Op de expositie Good Looking – portretkunst in Ruurlo – bewijzen zo’n 60 hedendaagse kunstenaars met hun schilderijen en beelden dat ook in de 21e eeuw deze kunst op hoog niveau wordt beoefend.
|
De expositie is te bewonderen van 13 mei t/m 25 juni in Galerie de Smidse en de Dorpskerk in Ruurlo. Bij de entreeprijs (€ 7,50) krijg je de catalogus van de expositie erbij. Voor de voorkant zijn enkele portretten uit de expositie, waaronder mijn zelfportret, samengesteld tot een nieuw beeld.
|
|
|
|
Blijf op de hoogte
|
Bent u benieuwd naar mijn laatste schilderijen? Neem een kijkje op mijn website. Volg mij op social media (facebook/ instagram) en blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, exposities, openingen en lessen.
|
|
|
|
|
|